Monday, October 10, 2016

JAK BYLO V RIU?

Rio de Janeiro, Brazil. August 1, 2016. Christ the Redeemer. © Petr Toman/World Sports ImagesJe to skoro měsíc a půl co skončila Olympiáda v Riu, a od chvíle co jsem přiletěl, jsem odpovídal skoro každý den na otázku “Jak bylo v Riu?” 🙂 Pro mě i po měsíci je radost o tom vykládat komukoliv koho potkám. Zážitků je tolik, že většinou zůstaneme stát na ulici aspoň 40min a stejně se jen lehce dotknu toho, co jsem tam zažil. A tak jsem si řekl, že by bylo dobré to v krátkosti sepsat pro všechny z vás, které jsem ještě nepotkal.

Rio bylo super! O tom žádná. Pro sportovního fotografa, je to jak vánoce pro malý děcko. Dostanete tolik dárků, že se v nich válíte zasypaní po krk. Já se denně válel v nepřeberném množství sportů, které zrovna běžely, a mohl vybrat co budu fotit. Není to jako u nás, kdy čekáte na nějaký mezinárodní šampionát jednou za rok. Tady je to na denním pořádku a v takovém množství, že je vám až líto, že to nestíháte vše.Rio de Janeiro, Brazil. August 6, 2016. Men cycling competition during the first day of 2016 Summer Olympic Games in Rio De Janeiro. © Petr Toman/World Sports Images

I když víte, že se musíte vyspat, aby jste fungovali, každé ráno jsem vstával s pocitem, že mi něco utíká. Program byl nadupaný. Je to zvláštní, ale absolutně jsem neměl chuť si ráno sednout, dát si v klidu čaj a snídani, popřemýšlet co budu dnes dělat a takové to lelkování po ránu. Prostě jsem vyčistil zuby, oblíkl, sbalil batoh, kšiltovku, akreditaci, klíč a valil hned ven na zastávku. Pravda v pekárně jsem se po cestě občas zastavil a za ty 4 týdny snad i třikrát/čtyřikrát poseděl, ale to jen v případě, že jsem šel na sport který začínal v 10:00. Jinak vůbec, sprint na bus, a hurá do MPC pro objektiv, a šup na plac. Bylo to prostě úžasný.

Rio de Janeiro, Brazil. August 6, 2016. Men cycling competition during the first day of 2016 Summer Olympic Games in Rio De Janeiro. © Petr Toman/World Sports ImagesDruhé vánoce zažijete u stánku Canon CPS. Nejen že vám vyčistí a zkontrolují vaši techniku zdarma, navíc si můžete půjčit jakýkoliv foťák, včetně třeba nové 1DX Mark II a k tomu i několik skel. A to zde mluvím o objektivech, nad kterýma většina fotografů včetně mě, slintá dodnes, jako třeba 400m 2.8, 200-400 f4 s vestavěným telekonvertorem apod. První den jsem k pultu šel trošku stydlivě, no a za pár dní, jsem si to vyzvedával jak rohlíky 🙂 Kdybych si měl ze všech skel vybrat jedno pod stromeček, bylo by to 200-400. Ta flexibilita záběrů které máte od 200-560mm je naprosto perfektní a bylo vidět, že hodně fotografů si toto sklo oblíbilo.

Co se bezpečnosti týče, tak i když se toho hodně napsalo a všichni jsme se z počátku trochu obávali jak to bude, můžu říct, že vše proběhlo úplně v klidu. Slyšel jsem od novinářů o pár incidentech a mám vyfocený seznam ukradené techniky, který visel v Canonu, nic méně, většinu času jsem strávil v clear zóně, kde se cítíte naprosto ok. Všude jsme procházeli kontrolami a rentgenami batohů, někdy i několikrát denně.Rio de Janeiro, Brazil. August 6, 2016. Men cycling competition during the first day of 2016 Summer Olympic Games in Rio De Janeiro. © Petr Toman/World Sports Images Mimochodem na další olympiádu jedině s plastikovým páskem! 🙂  img_1142A vojáci a policisté téměř na každém rohu. Z vojáků u našeho baráku šel respekt sám o sobě. Kde jinde vidíte 4 týpky, kdy jeden má v ruce AKčko, další brokovnici a další granátomet. Jo a za nimi stál na gaziku borec s takovým tím těžkým kulometem z Ramba. To se je pomalu bojíte i vyfotit 😀 Jediné místo, které jsem neměl rád byla zastávka media busu na Copacabaně, muselo se jít 2 bloky směrem od pláže a bylo to na veřejném místě. Tam se fakt necítíte, s technikou za milion na krku. Sám jsem ale nikdy nešel, a na zastávce byli další reportéři, takže určitý pocit bezpečí byl.

Rio samo o sobě vypadá na jednu stranu idylicky, pláže, oceán, krásné podnebí. Na druhou stranu té chudoby je tu strašně moc. Původně jsem myslel, že je pouze v těch favelách, ale časem zjistíte, že je to skoro na každém rohu. Ale jsou zde i místa naprosto luxusní, s shopping mallem s nejznámějšími módními značkami. Je to prostě mixka, kde žije 6,5mil lidí.

Rio de Janeiro, Brazil. August 6, 2016. Men cycling competition during the first day of 2016 Summer Olympic Games in Rio De Janeiro. © Petr Toman/World Sports ImagesNo a nebyl bych to já, kdyby se mi nepřihodilo pár příhod 😀 Tak jen v krátkosti. Monopod co jsem si koupil měsíc před olympiádou jsem zapomněl hned druhý den v autobuse, takže ty těžký 400mm hovada jsem celou dobu držel v ruce. 😀 Rio de Janeiro, Brazil. August 1, 2016. Christ the Redeemer. © Petr Toman/World Sports ImagesPak jsem nastupování vítězů na stupínky fotil bez karty ve foťáku, protože jsem se snažil co nejrychleji dodávat fotky a nechal ji ve čtečce (dnes už jsem si to radši v menu zakázal 🙂 ) 😀 Naštěstí jsem si toho všiml než se dávaly medaile. Jednu kartu ze zahajovacího ceremoniálu jsem celou nechtěně smáznul, a musel fotky obnovit až doma 😀 U jednoho vyhlašování mě došlo místo na kartě 😀 naštěstí byl druhý foťák. 😀 Celou dobu jsem měl puchýře jak na prstech u nohy tak patě. 😀 Na Macbook Pro mě přestala jet klávesnice a trackpad, musel jsem jít do obchodu koupit portugalskou externí 😀 No a pár ještě veselých příhod z natáčení tam bylo. Ale to bychom tu byli ještě dlouho 😀

A největší zážitek? Pro mě jednoznačně možnost fotit atlety jako Michael Phelps, Usain Bolt, všechny možné tenisové hvězdy a sporty, ke kterým bych se v Brně asi ani nedostal. A hlavně ta atmosféra a euforie se na vás line ze všech míst. Je to prostě svátek sportu, a pro mě splněný sen.

img_1168

No comments:

Post a Comment